صفحه اصلی
آیین افتتاحیه مجموعه آزمایشگاه های مهندسی پزشکی
  • 583 بازدید

مجموعه آزمایشگاه­های مهندسی پزشکی دانشکده مهندسی برق در تاریخ 12 مهر 1402 با حضور ریاست محترم دانشگاه جناب آقای دکتر آقامیری و ریاست و معاونت آموزشی دانشکده مهندسی برق، اساتید و دانشجویان گروه مهندسی پزشکی دانشکده افتتاح شد.

 این مجموعه آزمایشگاهی با بهره گیری از تجهیزات بروز و در اکثر موارد بومی، در زمینه سه آزمایشگاه فیزیولوژی، آزمایشگاه ثبت و تحلیل سیگنال حیاتی و آزمایشگاه اندازه­ گیری و ابزار دقیق پزشکی برای استفاده دانشجویان مقطع کارشناسی مهندسی پزشکی دانشکده مهندسی برق تجهیز شده است.

آزمایشگاه فیزیولوژی جهت آشنایی عملی دانشجویان مهندسی پزشکی با فیزیولوژی بدن انسان به کمک سیستم­های مهندسی و با هدف افزایش توانمندی و مهارت دانشجویان و تفهیم مباحث فیزیولوژی بدن انسان شکل گرفته است. دانشجویان در این آزمایشگاه با دستگاه­های متفاوتی که به پایش اطلاعات فیزیولوژیکی بدن انسان می­پردازند آشنا شده و نحوه کار عملی با این تجهیزات را می­آموزند. تجهیزات این آزمایشگاه به گونه تامین شده، تا بتواند در پایش و غربالگری سلامت نیز مورد استفاده قرار گیرند.

آزمایشگاه ابزار دقیق و اندازه­گیری پزشکی، دیگر آزمایشگاهی است که در مجموعه آزمایشگاهی مهندسی پزشکی افتتاح گردیده است. دانشجویان در این آزمایشگاه با شیوه تحقق سخت­افزاری و نرم­افزاری روش­های ثبت سیگنال­ها و بالاخص سیگنال­های زیستی آشنا می­شوند و در نهایت مدار کامل راه­اندازی حسگرها را طراحی و ثبت دادگان در کامپیوتر را توسط نرم­افزار اجرا می­کنند. این آزمایشگاه به گونه­ای تجهیز شده که علاوه بر حسگرهای محیطی که شامل دما، فاصله، کرنش و ... هستند، حسگرهای پارامترهای فیزیولوژیکی را نیز دربرگیرند.

در آزمایشگاه ثبت و تحلیل سیگنال­های زیستی، دانشجویان با مراحل و چالش­های ثبت سیگنال­های زیستی آشنا شده و در پیاده­سازی الگوریتم­های پردازشی و اجرای آنها بر روی سیگنال­های زیستی توانمند می­شوند. مجموعه سیگنال­های زیستی شامل فعالیت قلبی، فعالیت مغزی، فعالیت عضلانی، حرکت چشمی، پاسخ پوستی، پارامترهای حرکتی و تنفسی می­باشد. تجهیزات این آزمایشگاه به گونه­ای تهیه شده­اند که بتواند پاسخگوی نیاز پژوهشی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد باشد، و بستر مناسبی را برای پژوهش در زمینه ثبت و تحلیل سیگنال­های زیستی فراهم آورد.

شایان توجه است این مجموعه آزمایشگاهی با داشتن ابزارها و نرم‌افزارهای جدید، بستر پژوهشی و تحقیقاتی مناسبی در سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد برای دانشجویان علاقمند به زمینه های متنوع رشته مهندسی پزشکی فراهم آورده است.

افزودن نظرات